Studiomama - INTERVIEW Vol.1


StudiomamaはデザイナーのNina TolstrupとJack Mamaで設立された、ロンドンを拠点としているスタジオです。 空間や家具、オブジェまで幅広く手掛けており、今回は2人のデザインに対する考えや、これまでの彼ら独自の表現で生み出されていた作品について話を伺いました。


Studiomamaの活動は一般的なプロダクトデザインの枠組よりも大きな範囲でデザインをされているように思いますが、Ninaが広告やマーケティング、フォトジャーナリズム、トレンド予測といった仕事、Jackが未来のテクノロジーの可能性をデザインによって表現するような仕事を様々な企業と共にされていたことが影響していると思います。
どういった経緯で、またどのようなビジョンをもって2000年に二人でStudiomamaとしての活動をスタートされましたか。


私たちは出会ってすぐに、デザインに対しての愛や情熱に近しいものがあると感じ、一緒に活動を始めました。
私たちが最初に手がけたプロジェクトは、生分解性バイオプラスチック製の多機能カトラリーツールで、インゴ・マウラーが編集したインターナショナル・デザイン・イヤー・ブック2001に掲載されました。



もうひとつのきっかけは、「必要は発明の母」という理念です。
私たちは最初、ブライトンの賃貸アパートに住んでいたのですが、壁に施工することを家主に許可してもらえず、壁に立てかける収納システムをデザインしました。ニナは、当時Habitatのクリエイティブ・ディレクターだったトム・ディクソンに連絡を取り、このプロトタイプを見せたところ、その後、Habitatの「one line」シリーズとして製品化されました。




そして、この勢いに乗り、私たちはStudiomamaを立ち上げることになったのです。

当初から、実験的で持続可能な企業理念を持ちたいと考えており、私たちにとって「Studiomama」は、遊び、探求し、そしてプロジェクトやアイデアを実現させるための場所でした。


Studiomamaではプロダクトや家具だけでなく、空間をデザインされることもありますが、共通して、シーンをイメージしたデザインをされているように感じます。
プロダクトと空間で、それぞれどのようなプロセスでデザインをされているのでしょうか。


空間に対するアプローチに特に違いはありません。私たちは常に空間をデザインすると言っていますが、これはそれぞれの空間が独自のキャラクター、物語、場所を持つことを意味しています。

アルネ・ヤコブセンのようなスカンジナビアの建築家/デザイナーの伝統に従って、私たちは可能な限り特注の家具や建具をデザインし、全体的な雰囲気を作り出しています。



多くの場合、プロセスはクライアントのニーズを考慮した空間の構成から始まります。
縮尺の模型だけでなく、時には1対1の模型を作ることもあります。





実際に13平方メートルの家では、全てのものが機能するか確認するため、1対1の模型を作りました。このような小さな領域のプロジェクトでは、『何がないと生きていけないのか』を考えさせられます。



まずニナは、私たちが快適に暮らすために必要なもののリストを作り、その後、その必要なもの全てが、収納できるよう空間をデザインをしました。 2016年のロンドン・デザイン・フェスティバルの期間中、Viaductのショールームでこの家の家具の一部の展示し、快適な生活には『何がないと生きていけないのか』ということを皆に投げかけました。



同様に、オブジェや家具に関しても、使用される背景や、周囲の空間との関係性を考えます。



例えば、Vaarniiのためにデザインした014 Norppa Rocking Toyは、絶滅の危機に瀕しているフィンランドのワモンアザラシ(フィンランド語でNorppa)から名前と形を取った遊び心のあるロッキングトイで、また長きに渡り使い続けていくものとしてデザインされました。





子どもたちは古いおもちゃで遊ぶことに興味を失うと、しばらくの間しまっておきますが、また再発見して楽しむということがあります。なので014 Norppa Rocking Toyは、子供が一時的に遊ばなくなった時や、子供のおもちゃとしての寿命が尽きたときには、横に倒すことで彫刻的なサイドテーブルとして使えるよう、もう一つの機能があるのです。



014 Norppa Rocking Toyが様々な用途として使われ、傷やへこみがその歴史に加わり、長きにわたって楽しみながら次の世代へと受け継がれていくことを願っています。




インタビュー記事 Vol.2はこちらから

Studiomama - INTERVIEW Vol.1


Studiomama is a London-based studio founded by designers Nina Tolstrup and Jack Mama. They work on a wide range of projects from spaces to furniture and objects, and we spoke to the duo about their thoughts on design and the work they have produced so far in their own unique expressions.


Studiomama's activities seem to have a larger scope than the general framework of product design, I think this is due to Nina's worked in advertising, marketing, photojournalism, and trend forecasting, and Jack's worked with various companies expressing the potential of future technology through design.

How and with what vision did you start Studiomama in 2000?


It wasn’t long after we met that we started to design together, the process came very naturally and grew organically out of our shared love and passion for design. The first project we did was a multifunctional cutlery tool made from biodegradable bio plastic. This was featured in the International Design Year Book 2001 edited by Ingo Maurer.



The second came from the ethos of ‘necessity is the mother of invention’. We first lived in a rented flat in Brighton and the landlord would not allow any fixings to the wall, so we designed a wall leaning storage system.
Nina contacted Tom Dixon who was the Creative Director of Habitat at the time and showed our prototypes. They went into production with Habitat as the ‘one line’ range.




With this momentum, we decided to start Studiomama.
From the outset we wanted to have an experimental and sustainable ethos to our way of working. For us this was an place to play, explore and to be proactive in our initiation of projects and ideas.


Studiomama designs not only products and furniture, but also spaces.
I feel that both of these designs have in common the image of the scene they are designed for.
What is your process for designing products and spaces?


We don’t really differentiate in our approach to spaces, for us it's a question of scale. We always say we design spaces, by this we mean that each space has its own character, narrative and location. In the tradition of the Scandinavian architect/designers like Arne Jacobsen we will where possible design custom furniture and fittings to create a holistic feel.




Often the process will begin with the organisation of space taking into account the clients needs.
We will make scale mock-ups and sometimes one to one.





We did 1:1 scale mock-up with the 13 sqaure metre house as we really had to test everything would work. A project with such a small footprint made us think about ‘what can’t we live without ?’



Nina made a list of things we need to live comfortable and found space for all the items in the storage we created.
We posed this question when we exhibited the furniture elements of the house at the Viaduct showroom during the London Design Festival in 2016.



Similarly when it comes to objects and furniture we will consider the landscape in which they will be used and the relationship to the space around them.



An example of this is the 014 Norppa Rocking Toy we designed for Vaarnii. Norppa is a rocking toy that takes its name and form from the endangered Finnish Norppa seal. The Norppa Rocking Toy has been designed as a playful rocking seat and a family heirloom.





Learning from the experience with our own children – they lose interest in playing with their old toys­ – put them away for a while, then rediscover and enjoy them again.
So, when Norppa needs a rest or comes to the end of its life as a child’s toy it can be turned on its side and used as a sculptural side table.



We hope that this dual functionality will give the Norppa Rocking Seal a long life and something to pass to the next generation, enjoying a long life – with marks and dents adding to its history.




Click here for interview Vol 2.

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