THE AMBIENT MACHINE / YURI SUZUKI
2020年以降、生活様式が大きく変わり、私たちは家で過ごす時間が多くなりました。
家の中で長く過ごすと、外から入ってくる音や、室内から発せられる音、反響音といった身の周りの雑音が至る所から聞こえてくる事に気付かされます。
サウンドアーティストであるスズキユウリは、それらの音を環境音楽に置き換える事で、より良い家での時間を過ごす事ができると考え、「THE AMBIENT MACHINE」を生み出しました。
この作品は、スズキユウリがデザインしたアコースティック楽器の音やサウンドスケープといった、8種類の音源それぞれに対して、4種類の機能(音源の再生/停止、音量の大/小、リバーブのオン/オフ、BPMの大/小)を掛け合わせることでアンビエントミュージックをカスタマイズする事ができます。
スズキユウリへのインタビュー
「THE AMBIENT MACHINE の音について」
「THE AMBIENT MACHINE」の音源は風景音が4つ、スズキユウリさんの作曲した音が4つ、合計8つの音源で構成されていますが、どのような意図があるのでしょうか。
また、それぞれの音源はどのような理由で選定されているのでしょうか。
ユーザーがランダムに設定しても、音が濁らなく、そしてうるさくないようにバランスして設定を行いました。結果4x4が良い結果になりました。
環境音、音楽的な音も、持続的なもの、単発でリズムになるものを選んでおり、どのコンポジションでも成立するようにしています。
作曲された音はどのようにつくられたのでしょうか。
アコースティックな音はなるべく、マイクを設置しエフェクターを使わずレコーディングするようにしました。
録音後にかけているエフェクトは古いアナログエフェクターとコンピューターのプラグインを両立させて作っています。
シンセサイザーの音もなるべくコンピュータのプラグインを使わず70年台のアナログシンセサイザーを使って録音しました。
コンピューターで完結させてしまうとそれぞれの音の個性がなくなってしまうと感じたからです。
それぞれの音同士の関係を意識されながら作られたのでしょうか。
小山田圭吾さん(コーネリアス)のインタビューを読んだことがありまして、コンピュータの処理で音がよく聞こえるのは一音のみなので、なるべく音が重ならないように曲を作られてるとおっしゃっておりました。
「THE AMBIENT MACHINE」は小さなコンピュータから小さなスピーカーに信号を送っています、デジタルで音を再生する際、音が重なると音が濁ったり、複数の音を一つのコンバータで処理しまうので、なるべく一つ一つの音が立つように重ならないようにしています。
環境音は決して、煩くなってはいけません、バランスを常に考えて作曲をしました。
風景音(フィールドレコーディング)はどのような場所、時間に録音されたのでしょうか。
場所、時間はそれぞれ違うのですが、基本は全てイギリスの海辺の街マーゲートで収録しました。
波の音に関しましては、波が激しくない時を見つけて音を収録しました。
最後に、アンビエントミュージックの役割についてどのように考えられていますでしょうか。
エリックサティが提唱したFurniture Music(家具の音楽)は文字通り、音が環境の一部であるという考え方です。サティが提唱した時代にはこの考えが浸透しなかったようですが、ブライアンイーノがアンビエントと表現したことにより誰しもが認識できる考え方になりました。
パンデミックは一つの場所に未だかつてなく留まなければならない経験でした。そこで人々は音に関して敏感になったと思います。今こそ音が環境に与える影響を考え直す良い機会になっていると私は思います。
8種類の音源についてはこちら
THE AMBIENT MACHINE / YURI SUZUKI
Since 2020, our way of life has undergone significant transformations, leading to an increased amount of time spent within our homes. Spending long times indoors result in the awareness of various noises around us, such as sounds coming from outside, sounds emitted indoors, and reverberations.
Yuri Suzuki, a sound artist, believes that by replacing these sounds with environmental music, we can spend a better time in our homes, and thus he created "THE AMBIENT MACHINE".
This work of art, designed by Yuri Suzuki, allows customization of ambient music by combining four functions (play/stop, volume up/down, reverb on/off, BPM fast/slow) for each of the eight sound sources, such as sounds of acoustic instruments and soundscapes.
YURI SUZUKI interview
"About the sound of THE AMBIENT MACHINE"
「THE AMBIENT MACHINE" is composed of a total of eight sound sources, four landscape sounds and four sounds composed by Yuri Suzuki.
What is your intention behind this? What were the reasons for selecting each sound source?
The settings were balanced so that the sound would not be muddy and noisy even if the user set them randomly. The result was a 4x4 with good results.
Environmental and musical sounds are also chosen to be sustained or single-shot and rhythmic, so that they can be established in any composition.
How were the composed sounds created?
For acoustic sounds, I tried to record with a microphone and no effectors.
The effects applied after recording were created using a combination of old analog effectors and computer plug-ins.
The synthesizer sounds were also recorded using an analog synthesizer from the 1970's, without the use of computer plug-ins as much as possible.
We felt that if the sound were to be completed by computer, the individuality of each sound would be lost.
Were you conscious of the relationship between each of the sounds as you created the piece?
I once read an interview with Keigo Oyamada (Cornelius), who said that he creates songs with as little overlap of sounds as possible, since only one sound can be heard well through computer processing.
"THE AMBIENT MACHINE" sends signals from a small computer to small speakers. When reproducing sound digitally, if sounds overlap, the sound becomes muddy, or multiple sounds are processed by a single converter, so we try to avoid overlapping so that each sound stands on its own.
Environmental sounds should never be bothersome, and I always tried to keep a balance in my compositions.
What place and time were the landscape sounds (field recordings) recorded?
The locations and times are different, but all of the recordings were made in Margate, a seaside town in the United Kingdom.
The sound of the waves was recorded at times when the waves were not too heavy.
Finally, how do you see the role of ambient music?
Furniture music, as advocated by Erik Satie, is literally the idea that sound is part of the environment. The idea did not seem to catch on during Satie's advocacy, but Brian Eno's description of it as ambient made it a concept that everyone could recognize.
The pandemic was an experience of having to stay in one place for the first time ever. I think people have become more sensitive to sound. I think now is a good time to rethink the impact of sound on the environment.
Learn more about the 8 different sound sources